Απορία μαθητή. Μου δόθηκε η εξής άσκηση:
Η ράβδος του
σχήματος είναι οριζόντια και μπορεί να στρέφεται γύρω από κατακόρυφο άξονα που
διέρχεται από το μέσον της. Το μήκος της ράβδου είναι L και η μάζα της Μ. Σε απόσταση r από τον άξονα
περιστροφής βρίσκονται δύο μεταλλικοί δακτύλιοι μάζας m, ο καθένας, που συνδέονται μεταξύ τους με ένα νήμα. Το σύστημα
στρέφεται γύρω από τον άξονα με γωνιακή συχνότητα ω0. Κάποια στιγμή το νήμα σπάει και οι δακτύλιοι, λόγω αδράνειας,
ωθούνται στα άκρα της ράβδου, όπου δεν υπάρχει κανένα εμπόδιο να τους συγκρατήσει
κι έτσι πέφτουν στο έδαφος. Να υπολογίστε τη γωνιακή ταχύτητα του συστήματος και την κινητική ενέργεια περιστροφής του, τη
στιγμή που οι δύο δακτύλιοι φτάνουν στο τέλος της ράβδου. Η ροπή αδράνειας της
ράβδου ως προς άξονα που διέρχεται από το κέντρο μάζας της είναι Iρ = ML2/12.
Γνωρίζω ότι πρέπει
να χρησιμοποιήσω την αρχή διατήρησης στροφορμής:
Και επομένως:
ΔΚσροφ = (1/2)Lωτελ
- (1/2)Lω0 < 0,
δηλαδή, έχουμε απώλεια ενέργειας.
Έχω όμως τις εξής απορίες:
1. Δεν έχουμε εξωτερικές δυνάμεις και ροπές στο
σύστημα. Γιατί παραβιάζεται εδώ η αρχή διατήρησης της ενέργειας:
(1/2)Ι0ω02 = (1/2)Ιτελωτελ2
Απ’ όπου προκύπτει αποτέλεσμα: ωτελ = ω0√( Ι0/Ιτελ)
< ω0 και ΔΚ = 0, εντελώς
διαφορετικό; Πού πήγε η ενέργεια που χάθηκε;
2. Όταν οι
δακτύλιοι φύγουν από τη ράβδο, η νέα της γωνιακή ταχύτητα θα υπολογιστεί από τη
σχέση
Ιρ· ωνεα
= (Ιρ+ 2mL2/4) ωτελ;
Είναι μια
όμορφη απορία, που απ' την εμπειρία μου γνωρίζω ότι την έχουν και άλλοι
μαθητές.
Ας πάρουμε ένα-ένα τα ερωτήματα:
1. Δεν παραβιάζεται η αρχή διατήρησης της μηχανικής ενέργειας!
Στην εξίσωσή σου (1/2)Ι0ω02
= (1/2)Ιτελωτελ2,
θεωρείς
ότι το σύστημα, τόσο στην αρχική όσο και στην τελική του κατάσταση, έχει μόνο κινητική
ενέργεια λόγω περιστροφής. Όμως, υπάρχει και μια ποσότητα κινητικής
ενέργειας λόγω μεταφορικής κίνησης των
δακτυλίων, καθώς αυτοί οδηγούνται, λόγω
αδράνειας, προς τα άκρα της ράβδου. Οι δακτύλιοι, και περιστρέφονται και
μετατοπίζονται, κι έτσι η συνολική τους ταχύτητα δεν είναι ίδια με την ταχύτητα
των σημείων της ράβδου πάνω στα οποία εφάπτονται.
Πρέπει λοιπόν
να διορθωθεί η προηγούμενη σχέση στην εξής
(1/2)Ι0ω02
= (1/2)Ιτελωτελ2+
2(1/2)mυδ2 (1)
Όπου υδ
είναι η ταχύτητα λόγω μεταφορικής κίνησης με την οποία φτάνουν οι δακτύλιοι στα
άκρα της ράβδου.
Έτσι, στην
εξίσωση (1) της Α.Δ.Μ.Ε υπάρχουν δύο άγνωστοι, το ωτελ και
η υδ και άρα, αφού το σύστημα είναι μονωμένο, πρέπει να καταφύγεις
και σε μια άλλη αρχή διατήρησης, αυτή της Α.Δ.Σ (Ι0ω0
= Ιτελωτελ), απ’ όπου άμεσα
προκύπτει το ωτελ. Ύστερα, από την εξίσωση (1), μπορείς να
υπολογίσεις και την (ακτινική) ταχύτητα με την οποία φτάνουν οι δακτύλιοι στα
άκρα της ράβδου.
2. Όχι. Όταν οι δακτύλιοι εγκαταλείψουν τη
ράβδο, αυτή θα συνεχίσει να κινείται με γωνιακή ταχύτητα ωτελ, (ίση
με αυτήν που είχε το σύστημα, τη στιγμή που οι δακτύλιοι έφταναν στα άκρα της
ράβδου).
Η εξήγηση
είναι απλή: Μπορεί οι δακτύλιοι να
εγκαταλείπουν τη ράβδο, κρατάνε ίδια όμως τη στροφορμή τους, αφού δεν δέχονται
κάποια εξωτερική ροπή. Πρέπει όμως να κρατήσει ίδια τη στροφορμή της και η
ράβδος, αφού το σύστημα είναι μονωμένο, και αυτό σημαίνει ότι δε θα αλλάξει η
γωνιακή της ταχύτητα.
Στη σχέση,
που γράφεις, έχεις παραλείψει τη στροφορμή που έχουν οι δακτύλιοι όταν
εγκαταλείψουν τη ράβδο. Πρέπει να διορθωθεί στην εξής:
Είναι φανερό ότι από αυτήν προκύπτει ωνεα
= ωτελ.
Παρατήρηση: Υπόψη ότι, επειδή το σύστημα είναι
μονωμένο, δεν συνεπάγεται ότι έχουμε και διατήρηση της μηχανικής του ενέργειας.
Αυτό ισχύει μόνο αν οι δυνάμεις μέσα σε αυτό είναι συντηρητικές. Υπάρχει, για παράδειγμα, η άσκηση 4.60 του
σχολικού βιβλίου. Εκεί οι δακτύλιοι σταματάνε στα εμπόδια που υπάρχουν στα δύο άκρα
της ράβδου. Είναι φανερό ότι στην άσκηση αυτή δεν ισχύει η Α.Δ.Μ.Ε, αφού οι δακτύλιοι
συγκρούονται με τα εμπόδια και θεωρούμε ότι παραμένουν εκεί (πλαστική κρούση). Όλη
η κινητική τους ενέργεια λόγω της ακτινικής τους ταχύτητας μετατρέπεται σε
θερμική. Όταν όμως το σύστημα είναι μονωμένο, ισχύει πάντα η αρχή διατήρησης της
στροφορμής του.
2 σχόλια :
Πολύ ωραίο
Ευχαριστώ Μανώλη, να είσαι πάντα καλά.
Αυτό ακριβώς με έκανε να αγαπήσω τη δουλειά μου... Το δασκαλίκι δεν είναι μια μονόπλευρη, αλλά μια αμφίπλευρη, διαδραστική, διαδικασία.
Δημοσίευση σχολίου