- Οι Φυσικοί οφείλουμε να γνωρίζουμε ποια Μαθηματικά διδάσκονται οι μαθητές μας. Έτσι, σε πρώτη ευκαιρία, θα τους ενθαρρύνουμε να τα χρησιμοποιούν στην επεξεργασία θεμάτων Φυσικής. Και οι μαθητές μας θα αντιληφθούν πόσο εύκολο είναι να πορευθούν μέσα στο χώρο της φυσικής έχοντας ένα ισχυρό μαθηματικό υπόβαθρο.
Συζητούσα με το μαθητή μου τον Αλέξανδρο
για τις γραφικές παραστάσεις των U = f(t) και K = f(t) στην
α.α.τ. Σκέφτηκα, αρχικά να μην τον μπλέξω με αρχικές φάσεις κι έτσι καταλήξαμε
στις σχέσεις U = Eημ2ωt και
K = Eσυν2ω t, των οποίων οι γραφικές παραστάσεις
αποδίδονται από το διάγραμμα:
Του είπα να προσέξει στο σχεδιασμό των καμπυλών, ώστε αυτές να τέμνονται
ακριβώς στο ύψος Ε/2. Να προσέξει επίσης τη συμμετρία των καμπυλών, απ’ όπου
προκύπτει ότι οι ενέργειες εξισώνονται
τις χρονικές στιγμές Τ/8, 3Τ/8, 5Τ/8, 7Τ/8 (4 φορές) στη διάρκεια της 1ης
περιόδου.
Ήρθε και η απορία
στο μυαλό του Αλέξανδρου: κι αν έχουμε αρχική φάση π/2; Φυσικά τότε
U = Eημ2(ωt+π/2) και K = Eσυν2(ω t+ π/2). Προσέξαμε ότι τη στιγμή t= 0 είναι U = E και Κ= 0, οπότε στο νέο
διάγραμμα οι καμπύλες θα είναι αντεστραμμένες:
Και
αν φ0 = π; Εύκολα προκύπτει
ότι ακολουθεί και δεύτερη αντιστροφή των καμπυλών οπότε καταλήγουμε στο 1ο
διάγραμμα, όπου φ0 = 0. Όμοια, αν φ0 =3π/2 ακολουθεί άλλη
μια περιστροφή ακόμη και καταλήγουμε στο 2ο διάγραμμα, κ.λπ.
Και ήταν τότε που μου ήρθε η «φαεινή» ιδέα να δώσω στον Αλέξανδρο να
σχεδιάσει τις καμπύλες με φ0 = π/6 και να βρει, μάλιστα, τις
χρονικές στιγμές όπου U
= K ...
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου