Στο χώρο αυτό, οι μαθητές της Γ Λυκείου αλλά και οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί θα βρουν μια σειρά από ερωτήσεις, πρωτότυπες ασκήσεις και προβλήματα στο πνεύμα των πανελλαδικών εξετάσεων. Το υλικό έχει ελεγχτεί και έχει πάρει την τελική του μορφή με τη συμβολή φίλων συνεργατών και ενός μεγάλου αριθμού μαθητών μου, μπορεί όμως ακόμη να έχει κάποιες ατέλειες. Οποιοδήποτε καλοπροαίρετο σχόλιο ή οποιαδήποτε διόρθωση είναι επιθυμητή.
Η φύση αγαπά την αλήθεια, και η αλήθεια της φύσης διεκδικεί το δικαίωμα να εκτίθεται μόνο σε όσους την ποθούν. Φ. Ντοστογιέφσκι
Πέμπτη 6 Σεπτεμβρίου 2018
Τρία τετράγωνα κι ένα στρογγυλό πλακάκι. Μια “περίεργη” κρούση
Τετάρτη 5 Σεπτεμβρίου 2018
Δύο σφαίρες σε λείο κυκλικό αυλάκι. Μια όμορφη συμμετρία
Δύο μικρές λείες ελαστικές σφαίρες Α και Β με μάζες
3m και m, αντίστοιχα, ηρεμούν αρχικά μέσα σε ένα οριζόντιο λείο
κυκλικό αυλάκι σε θέσεις αντιδιαμετρικές. Τη στιγμή t = 0 δίνουμε μια
ώθηση στη σφαίρα Α, η οποία αρχίζει να κυλά με σταθερή γραμμική ταχύτητα υ και
μετά από χρόνο t0 = 2 sec συγκρούεται για 1η φορά,
κεντρικά, με τη σφαίρα Β.
Να βρείτε:
α. Ποια χρονική στιγμή και σε ποια θέση οι δύο σφαίρες
θα συγκρουστούν για 2η φορά.
Δύο ελαστικές σφαίρες σε λείο κυκλικό αυλάκι – πότε θα ξανασυγκρουστούν.
Δύο μικρές λείες ελαστικές σφαίρες ηρεμούν, αρχικά,
μέσα σε ένα οριζόντιο λείο κυκλικό αυλάκι, σε θέσεις αντιδιαμετρικές. Δίνουμε
μια ώθηση στη σφαίρα Α, η οποία αρχίζει να κυλά με σταθερή γωνιακή ταχύτητα,
και μετά από χρόνο t0 συγκρούεται κεντρικά με τη σφαίρα Β.
Μετά την κρούση οι δύο σφαίρες θα ξανασυγκρουστούν έπειτα από χρόνο:
α. t0, αν mA > mB,
και 2t0, αν mA < mB
Δύο σφαίρες σε λείο κυκλικό αυλάκι και «το παράδοξο της 2ης κρούσης»
Δύο μικρές λείες ελαστικές σφαίρες τοποθετούνται σε
ένα οριζόντιο λείο κυκλικό αυλάκι, σε θέσεις αντιδιαμετρικές. Σπρώχνουμε τις
δύο σφαίρες να κινηθούν αντίθετα με ταχύτητες υΑ και
υΒ, αντίστοιχα. Οι δύο σφαίρες κινούνται με σταθερή γωνιακή ταχύτητα
και μετά από χρόνο t0 συγκρούονται
κεντρικά.
α. Σε πόσο χρόνο οι δύο σφαίρες θα ξανασυγκρουστούν;