Στο χώρο αυτό, οι μαθητές της Γ Λυκείου αλλά και οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί θα βρουν μια σειρά από ερωτήσεις, πρωτότυπες ασκήσεις και προβλήματα στο πνεύμα των πανελλαδικών εξετάσεων. Το υλικό έχει ελεγχτεί και έχει πάρει την τελική του μορφή με τη συμβολή φίλων συνεργατών και ενός μεγάλου αριθμού μαθητών μου, μπορεί όμως ακόμη να έχει κάποιες ατέλειες. Οποιοδήποτε καλοπροαίρετο σχόλιο ή οποιαδήποτε διόρθωση είναι επιθυμητή.
Η φύση αγαπά την αλήθεια, και η αλήθεια της φύσης διεκδικεί το δικαίωμα να εκτίθεται μόνο σε όσους την ποθούν. Φ. Ντοστογιέφσκι
Τετάρτη 20 Ιουνίου 2018
ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ - ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ 2002-2025
ΟΙ ΛΥΣΕΙΣ ΣTA ΘΕΜΑΤΑ TΩN ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ 2002 -2025 ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ- ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
| ΚΑΝΟΝΙΚΕΣ | ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ | ΚΑΝΟΝΙΚΕΣ | ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ | ΚΑΝΟΝΙΚΕΣ |
| 2002 | 2002 | 2002 | ||
| 2003 | 2003 | 2003 | 2003 | |
| 2004 | 2004 | 2004 | 2004 | 2004 |
| 2005 | 2005 | 2005 | 2005 | |
| 2006 | 2006 | 2006 | 2006 | |
| 2007 | 2007 | 2007 | 2007 | |
| 2008 | 2008 | 2008 | 2008 | |
| 2009 | 2009 | 2009 | 2009 | |
| 2010 | 2010 | 2010 | 2010 | |
| 2011 (α), (β) | 2011 (α), (β) | 2011 (α), (β) | 2011 (α), (β) | |
| 2012 (α), (β) | 2012 (α), (β) | 2012 (α), (β) | 2012 (α), (β) | |
| 2013 | 2013 | 2013 | 2013 | 2013 |
| 2014 | 2014 | 2014 | 2014 | 2014 |
| 2015 | 2015 | 2015 | 2015 | 2015 |
| 2016 (α), (β) | 2016 | 2016 | 2016 (α), (β) | 2016 (α), (β) |
| 2017 (α), (β) | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
| 2018 | 2018 | 2018 | 2018 | 2018 |
| 2019 | 2019 | 2019 | 2019 | 2019 |
| 2020 ΝΕΟ-ΠΑΛ | 2020 ΝΕΟ-ΠΑΛ | 2020ΝΕΟ-ΠΑΛ | 2020 ΝΕΟ-ΠΑΛ | 2020 ΝΕΟ-ΠΑΛ |
| 2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 |
| 2022 | 2022 | 2022 | 2022 | 2022 |
| 2023 | 2023 | 2023 | 2023 | 2023 |
| 2024 | 2024 | 2024 | 2024 | 2024 |
| 2025 | 2025 | 2025 | 2025 | 2025 |
Κυριακή 17 Ιουνίου 2018
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 2018 ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
TA ΘEMATA ΤΩΝ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΩΝ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ (Αναλυτικές, με σχόλια και παρατηρήσεις)
ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙ΅ΤΩΝ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ (Αναλυτικές, με σχόλια και παρατηρήσεις)
Τετάρτη 6 Ιουνίου 2018
Προσοχή στο σχεδιασμό των δυνάμεων! (Ένα ακόμη θέμα Β στα στερεά)
Στο σχήμα, η ομογενής και ισοπαχής ράβδος ΑΚ,
μήκους L, μπορεί να περιστρέφεται χωρίς τριβές γύρω από άξονα κάθετο στο
σημείο της Ο. Ένας δίσκος Δ μπορεί να περιστρέφεται, χωρίς τριβές και αυτός,
γύρω από οριζόντιο άξονα κάθετο στο άκρο Κ της ράβδου.
Τυλίγουμε στην περιφέρεια του δίσκου Δ ένα αβαρές νήμα
και στο ελεύθερο άκρο του δένουμε ένα μικρό σώμα Σ. Αρχικά διατηρούμε το
σύστημα ράβδο – δίσκο – σώμα Σ, ακίνητα, με το σχοινί τεντωμένο. Κάποια στιγμή
αφήνουμε τη ράβδο, το δίσκο και το σώμα ελεύθερα να κινηθούν. Παρατηρούμε ότι
το σώμα αρχίζει να κινείται κατακόρυφα προς τα κάτω, χωρίς το νήμα να
ολισθαίνει στην περιφέρεια του δίσκου, που κι αυτός αρχίζει να περιστρέφεται
γύρω από τον άξονά του· η ράβδος όμως παραμένει ακίνητη στην αρχική της οριζόντια
θέση.
Αν ο δίσκος και το σώμα έχουν ίσες μάζες (mΔ = mΣ = m),
τότε η μάζα της ράβδου είναι:
α. ίση με 4m/3,
β. μεγαλύτερη από 4m/3,
γ. μικρότερη από 4m/3
Δίνεται για το δίσκο: Ιcm = mR2/2.
Δευτέρα 4 Ιουνίου 2018
Ανοιχτήρι για μπύρες
Μια βιοτεχνία ζυθοποιίας δωρίζει το ανοιχτήρι του
σχήματος. Πρόκειται για ένα λείο κομμάτι
ξύλινης, ελαφριάς πρισματικής ράβδου, με ενσωματωμένη μια βίδα με
επίπεδο κεφάλι, σε απόσταση d = OB (ίση με τη διάμετρο του
καπακιού) από το ένα της άκρο O.
Δύο φίλοι χρησιμοποιούν το ανοιχτήρι αυτό με
διαφορετικό τρόπο.
Σάββατο 2 Ιουνίου 2018
Κύβος και όρθιος κύλινδρος σε ένα αγώνα δρόμου
[Πάνω σε μια λεία οριζόντια επιφάνεια, τοποθετούμε δύο στερεά, ένα κύλινδρο και ένα κύβο με ίσες μάζες. Ασκούμε πάνω τους, μέσω σχοινιών, ίσες δυνάμεις.]
Πάνω σε μια λεία οριζόντια επιφάνεια, τοποθετούμε δύο
στερεά, ένα κύλινδρο και ένα κύβο με ίσες μάζες. Τα δύο στερεά τοποθετούνται,
όπως φαίνεται στο πλαϊνό σχήμα, μπροστά από τη γραμμή ε1. Στο κέντρο
του κύβου δένουμε ένα αβαρές σχοινί, ενώ ένα άλλο το τυλίγουμε σφικτά γύρω από
τον κύλινδρο, έτσι ώστε να μην γλιστρά στην περιφέρειά του. Ασκούμε στα
ελευθέρα άκρα των δύο σχοινιών δύο ίσες οριζόντιες δυνάμεις, με διεύθυνση
κάθετη στην γραμμή ε1.
Το στερεό που θα φτάσει πρώτο στη γραμμή ε2 (που
είναι παράλληλη στην ε1), είναι:
α. Ο
κύλινδρος, β. Ο
κύβος, γ. Κανένα, θα
φτάσουν και τα δύο μαζί.






