Μέσα σε 4 λεπτά αυτό το βίντεο συνοψίζει όλο το κεφάλαιο
της Κβαντομηχανικής της Γ Λυκείου
Στο χώρο αυτό, οι μαθητές της Γ Λυκείου αλλά και οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί θα βρουν μια σειρά από ερωτήσεις, πρωτότυπες ασκήσεις και προβλήματα στο πνεύμα των πανελλαδικών εξετάσεων. Το υλικό έχει ελεγχτεί και έχει πάρει την τελική του μορφή με τη συμβολή φίλων συνεργατών και ενός μεγάλου αριθμού μαθητών μου, μπορεί όμως ακόμη να έχει κάποιες ατέλειες. Οποιοδήποτε καλοπροαίρετο σχόλιο ή οποιαδήποτε διόρθωση είναι επιθυμητή.
Η φύση αγαπά την αλήθεια, και η αλήθεια της φύσης διεκδικεί το δικαίωμα να εκτίθεται μόνο σε όσους την ποθούν. Φ. Ντοστογιέφσκι
Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2023
Η ΔΥΑΔΙΚΗ ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ
Τετάρτη 4 Ιανουαρίου 2023
Τράπεζα Β και Δ θεμάτων (2022-2023) της Γ΄ Λυκείου μαζί με τις λύσεις τους
Διαρκώς ενημερούμενη τράπεζα με Θέματα Β και Δ της Γ΄ Λυκείου, μαζί με τις
λύσεις τους, ταξινομημένα με διαβαθμισμένη δυσκολία. Ένα καλαίσθητο πλήρες πόνημα του
συναδέλφου Λάμπρου Αδάμ.
Επίσης από τον ίδιο, ανάλογη παρουσίαση:
των θεμάτων Β και Δ της Β Λυκείου και των
θεμάτων Α - Β - Γ - Δ και της Α Λυκείου 2021-2022
(κάντε κλικ πάνω στα γράμματα Α, Β, Γ, και Α-Γ κάθε τάξης)
Σάββατο 17 Δεκεμβρίου 2022
Το 3ο γενικό διαγώνισμα στα κύματα (βελτιωμένο)
Παρασκευή 9 Δεκεμβρίου 2022
• Μια ακόμη όμορφη άσκηση με στάσιμο κύμα (βελτιωμένη)
Σε ένα γραμμικό ελαστικό μέσο, που ταυτίζεται με τον άξονα xx΄, διαδίδονται αντίθετα, με ταχύτητα μέτρου υ = 10 m/s, χωρίς απώλεις ενέργειας, δύο αρμονικά κύματα με ίδια συχνότητα και ίδιο πλάτος. Στο παρακάτω σχήμα 1 έχουμε σχεδιάσει το στιγμιότυπο τη στιγμή t1 , που τα κύματα έχουν φτάσει στα σημεία Ο και Δ του ελαστικού μέσου.
Τη στιγμή αυτή τα σημεία Ο και Δ ξεκινούν να εκτελούν α.α.τ. με ίδιο πλάτος Α, ίδια συχνότητα και με μηδενική αρχική φάση. Τα δύο κύματα, τελικά, συμβάλλουν σε όλο το μήκος του ελαστικού μέσου και δημιουργείται στάσιμο κύμα.
Τρία μικρά σφαιρικά σώματα αφήνονται μέσα σε λείο ημισφαιρικό κύπελλο
Τρία
μικρά σφαιρικά σώματα με μάζες που έχουν σχέση 3:4:5 (η μάζα του
ελαφρύτερου σώματος είναι m) συγκρατούνται σε τρεις διαφορετικές θέσεις,
στην εσωτερική επιφάνεια ενός λείου ημισφαιρικού κυπέλλου ακτίνας R. Το
κύπελλο είναι στερεωμένο πάνω σε οριζόντια επιφάνεια, όπως στο σχήμα.
Κάποια στιγμή τα τρία σώματα ελευθερώνονται.
α)
Με δεδομένο ότι συγκρούονται πλαστικά, να προσδιορίσετε την αρχική διάταξη των
τριών σωμάτων, ώστε να απελευθερωθεί το μέγιστο ποσό θερμότητας.
β)
Πόσο είναι αυτό το ποσό θερμότητας;
Θεωρείστε
τις ακτίνες των τριών σφαιρών αμελητέες σε σχέση με την ακτίνα του ημισφαιρικού
κυπέλλου.
Δίνονται: m =
0,15 kg, R = 0,6 m και g = 10 m/s2.
(Πηγή: SS Krotov, problems In Physics – διασκευή και απόδοση προσαρμοσμένη στις απαιτήσεις των Πανελληνίων: Τάσος Τζανόπουλος).
Απάντηση:Τετάρτη 9 Νοεμβρίου 2022
Η ισορροπία και η στροφορμή σε ένα παιδικό παιχνίδι
Ένα παιδικό παιχνίδι αποτελείται από την τραπεζοειδή ξύλινη επιφάνεια του σχήματος, η οποία περιστρέφεται γύρω από τον σταθερό κατακόρυφο άξονα zz΄.
Το κυλινδρικό σώμα Σ, μάζας m = 0,18 kg, φέρει οπή κατά
μήκος του άξονά του και μπορεί να
ολισθαίνει χωρίς τριβές πάνω στη λεπτή ράβδο ΑΒ.
Όταν το ξύλινο τραπέζιο περιστρέφεται με σταθερή γωνιακή
ταχύτητα ω, το σώμα ισορροπεί σε απόσταση ℓ = 3/8 m από το Β.
α. Να βρείτε τη
στροφορμή του σώματος Σ ως προς τον άξονα zz΄. Δίνεται συνθ = 0,6.
β. Διπλασιάζουμε τη
γωνιακή ταχύτητα περιστροφής. Να αποδείξετε ότι το σώμα Σ θα σταθεροποιηθεί σε
μια θέση, πλησιέστερα προς τον άξονα περιστροφής, και ότι στη θέση αυτή η κινητική του ενέργεια
είναι τέσσερις φορές μικρότερη από την αρχική.
γ. Πόση είναι η στροφορμή του Σ στη νέα θέση ισορροπίας του;
δ. Αν ο διπλασιασμός της γωνιακής ταχύτητας
έγινε με σταθερή γωνιακή επιτάχυνση αγων = 5 rad/sec2 να υπολογίσετε
το μέτρο της συνολικής ροπής που ασκήθηκε το σώμα Σ.
Οι διαστάσεις
του κυλινδρικού σώματος να θεωρηθούν αμελητέες.
Πέμπτη 13 Οκτωβρίου 2022
Δέκα απορίες μαθητών στην κρούση
1. {Κ} = {Ρ} ---> υ = ;
Μου δόθηκε η ερώτηση
«Πόση πρέπει να είναι η ταχύτητα
ενός σώματος ώστε η κινητική του ενέργεια και η ορμή του να έχουν ίδια
αριθμητική τιμή;»
Και απάντησα ως εξής:
1⁄2m υ·υ = mυ → υ =
2 m/s
Όμως ο καθηγητής, στις οδηγίες που μας έδωσε, μας είπε να προσέξουμε, γιατί η σωστή λύση δεν περιλαμβάνει μόνο μια τιμή της ταχύτητας. Δεν μπορώ να βρω πού κάνω λάθος. Θα ήθελα να με διαφωτίσετε.
2. Με προβλημάτισε η λύση της παρακάτω άσκησης:
Η απάντηση στο βιβλίο είναι η εξής:
Εφαρμόζοντας δύο φορές την Α.Δ.Ο θα
βρούμε την ταχύτητα του σκιέρ αμέσως μετά το πιάσιμο της μπάλας. Όταν πετάει
την μπάλα προς τον τοίχο,
Μυ1 = mυ
(1)
Και όταν πιάνει την μπάλα κατά την
επιστροφή της,
(
Μ + m)V1 = Mυ1 + mυ = 2mυ (2)
V1 = 2mυ⁄m+M
(3)
Έχω την εξής απορία που αφορά στη σχέση (2). Γνωρίζω ότι η σύγκρουση της μπάλας με τον άνθρωπο είναι ανελαστική και για αυτό τα δύο σώματα θα αποκτήσουν κοινή ταχύτητα. Δεν καταλαβαίνω όμως γιατί οι συγγραφείς έχουν εξισώσει το ( Μ + m)V1 με το 2mυ. Πώς προέκυψε το 2mυ!
Έστω ότι ένα υποθετικό τρένο μάζας m = 2 kg, φορτωμένο με ένα βαρύ σώμα μάζας Μ = 48 kg, κινείται ελεύθερα χωρίς τριβές με ταχύτητα υ = 1m/s πάνω σε μια ευθύγραμμη σιδηρογραμμή. Ξαφνικά το σώμα εκτοξεύεται κάθετα προς την πορεία του τρένου με ταχύτητα 0,5 m/s. Η σιδηρογραμμή είναι αρκετά σταθερή και το άδειο τρένο συνεχίζει το ταξίδι του.
9. Ελαστική κρούση τριών σωμάτων. Ολική
μεταφορά.
Είναι γνωστό ότι στην περίπτωση της ελαστικής κρούσης του διπλανού
σχήματος, η κινητική ενέργεια του σώματος Α θα μεταφερθεί, τελικά, μέσω του Β,
στο Γ. Υπάρχει άλλη περίπτωση ελαστικής κρούσης τριών σωμάτων, όπου τελικά
έχουμε ολική μεταφοράς της κινητικής ενέργειας σε ένα μόνο από αυτά;
Η απάντηση του καθηγητού μου είναι, ΝΑΙ, και όχι μόνο μια, αλλά
άπειρες! Μου δίνετε ένα παράδειγμα παρακαλώ;
10. “ Όταν οι πάγοι λιώνουν”
Στο παρακάτω πρόβλημα δεν δυσκολεύτηκα στο μέρος Ι. Θα ήθελα όμως μια
λύση για το ΙΙ. Οι απαντήσεις μου δεν συμφωνούν με τις απαντήσεις του βιβλίου
μου.