Η φύση αγαπά την αλήθεια, και η αλήθεια της φύσης διεκδικεί το δικαίωμα να εκτίθεται μόνο σε όσους την ποθούν. Φ. Ντοστογιέφσκι

Παρασκευή 10 Ιουνίου 2011

Οι απαντήσεις στα θέματα των επαναληπτικών Πανελληνίων Εξετάσεων 2011 στη Φυσική κατεύθυνσης

Οι Απαντήσεις στα Θέματα των ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΩΝ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ στο μάθημα της ΦΥΣΙΚΗΣ ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ.

Των ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ (εδώ) και
των ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ (εδώ).
Σχόλια από τους συναδέλφους στο YLIKONET εδώ

Τετάρτη 25 Μαΐου 2011

ΚΑΠΟΙΑ ΣΧΟΛΙΑ  ΓΙΑ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΦΥΣΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ 2011


Το βασικό στοιχείο των φετινών θεμάτων ήταν ο χρόνος που απαιτήθηκε για να αντιμετωπιστούν ιδιαίτερα τα δύο τελευταία θέματα.
Το δεύτερο θέμα, φαίνεται να καθιερώνεται ως θέμα με τρεις μικρές ασκήσεις, αποκλίνοντας από το στόχο να είναι θέμα για τον έλεγχο της κατανόησης της θεωρίας.
Ως εκπαιδευτικός, που παρακολουθεί από κοντά τα τεκταινόμενα,  μπορώ να πω ότι η ποιότητα των θεμάτων  διατηρήθηκε σε κάποιο επίπεδο “σχετικά” αξιοπρεπές, δημιουργήθηκε όμως ένα θέμα ποσότητας που πρόσθεσε στους μαθητές το άγχος του χρόνου.
Το “σχετικά” λόγω κάποιων ασαφειών, που όπως φαίνεται είναι δύσκολο να αποφευχθούν ακόμη και από πολύ έμπειρους, όπως στη φετινή επιτροπή, συναδέλφους.
Έχω βιώσει από κοντά το άγχος των θεματοδοτών …
Γνώρισα συναδέλφους οι οποίοι τη μια χρονιά διαμαρτύρονταν έντονα για τα θέματα και όταν την επόμενη χρονιά επελέγησαν μέλη της ΚΕΓΕ δεν κατόρθωσαν κι αυτοί να γλυτώσουν από τις ασάφειες και τα επιστημονικά λάθη. 
Θεωρώ ότι οι διαβασμένοι μαθητές ήταν προετοιμασμένοι για θέματα τέτοιου επιπέδου, δεν περίμεναν όμως να έχουν τόσο μεγάλη έκταση. Το διαγώνισμα γι αυτούς μετατράπηκε και σε τεστ νευρικής αντοχής. Αρκετοί δεν πρόλαβαν.

ΚΑΠΟΙΑ ΣΧΟΛΙΑ, ΣΥΝΕΧΕΙΑ ... 

Παρασκευή 20 Μαΐου 2011

ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΩΝ ΦΥΣΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ 2011 ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ

Τα θέματα των Πανελληνίων εξετάσεων των Ημερησίων Λυκείων στη  Φυσική κατεύθυνσης εδώ και οι απαντήσεις τους εδώ και από την ΕΕΦ εδώ.
Τα θέματα των Πανελληνίων εξετάσεων των Εσπερινών Λυκείων στη  Φυσική κατεύθυνσης  εδώ και οι απαντήσεις τους εδώ.

Τετάρτη 18 Μαΐου 2011

ΜΙΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΜΑΤΙΑ

Επειδή ένας δάσκαλος γνωρίζει πως ό,τι δεν έχει σχέση με ασκήσεις δεν το προσέχουν ιδιαίτερα οι μαθητές, … υπάρχουν εδώ λίγα, ευτυχώς, σημεία θεωρίας που πρέπει να προσέξετε και ελάχιστος, πάλι ευτυχώς, αριθμός ασκήσεων του βιβλίου που πρέπει να βεβαιωθείτε ότι τις γνωρίζετε.
Δείτε τα, δε χρειάζονται περισσότερα. Χαλαρώστε και … κάντε και καμιά βόλτα,… κατά προτίμηση με κάποιον  που δε γνωρίζει Φυσική.

       ΕΥΧΟΜΑΙ ΟΙ ΚΟΠΟΙ ΣΑΣ ΝΑ ΑΝΤΑΜΕΙΦΘΟΥΝ 

Τρίτη 17 Μαΐου 2011

ΔΙΠΛΗ ΤΡΟΧΑΛΙΑ ΚΑΙ ΕΛΑΤΗΡΙΟ

Η τροχαλία του σχήματος μάζας Μ = 0,2 kgr αποτελείται από δύο ομόκεντρους δίσκους με ακτίνες R = 0,2 m και r =  0,1 m που είναι κολλημένοι μεταξύ τους. Οι δίσκοι φέρουν στην περιφέρειά τους ένα αυλάκι μέσα στο οποίο είναι τυλιγμένο αβαρές μη εκτατό νήμα. Το ένα άκρο του νήματος του μικρού δίσκου είναι δεμένο σε οροφή, ενώ στο ελεύθερο άκρο του νήματος του μεγάλου δίσκου είναι δεμένο ένα σώμα μάζας  m = M/2, που είναι στερεωμένο στο πάνω άκρο κατακόρυφου ελατηρίου σταθεράς k = 100 N/m. Το άλλο άκρο του ελατηρίου είναι καρφωμένο στο δάπεδο. Το σύστημα ισορροπεί. 

Α.  Κάποια στιγμή κόβουμε το σχοινί του μεγάλου δίσκου (το οποίο το θεωρούμε πολύ μεγάλου μήκους). Να υπολογίσετε:
1. Την ενέργεια της ...

Ολόκληρη η άσκηση εδώ και η απάντηση εδώ.

Δευτέρα 16 Μαΐου 2011

ΜΙΑ,  ΔΥΟ … ΠΟΛΛΕΣ  ΚΡΟΥΣΕΙΣ!

Ένα ελατήριο σταθεράς Κ = 75π2 Ν/m είναι κατακόρυφο με το κάτω άκρο του σταθερά στερεωμένο σε οριζόντιο δάπεδο. Στο πάνω άκρο του ελατηρίου ισορροπεί,  στερεωμένη  σ΄ αυτό,  μια ελαστική σφαίρα  Σ1 μάζας m1 = 3 Kgr. Μια άλλη ελαστική σφαίρα Σ2 μάζας m2, συγκρατείται στην προέκταση του κατακόρυφου άξονα του ελατηρίου σε ύψος h = 5 m πάνω από τη Σ1, όπως φαίνεται στο σχήμα. Κάποια στιγμή αφήνουμε τη σφαίρα Σ2 ελεύθερη. Προσκρούει στη Σ1 και αναπηδά σε ύψος h΄= h/4 πάνω από τη θέση που συνάντησε τη Σ1. Αν η κρούση είναι μετωπική κι ελαστική, να υπολογίσετε:
   α) Τη μάζα m2 της σφαίρας Σ2.
   β) Πόσο είναι το πλάτος και η περίοδος της α.α.τ  της Σ1;
   γ)  Δείξτε ότι μετά από ένα δευτερόλεπτο οι δύο σφαίρες θα συναντηθούν ξανά στη θέση όπου συγκρούστηκαν για πρώτη φορά, έχοντας, τη στιγμή της συνάντησης, αντίθετες ταχύτητες. 
   δ) Υπολογίστε τις ...

Κατεβάστε από εδώ όλη την άσκηση και από εδώ την απάντηση.