Στο χώρο αυτό, οι μαθητές της Γ Λυκείου αλλά και οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί θα βρουν μια σειρά από ερωτήσεις, πρωτότυπες ασκήσεις και προβλήματα στο πνεύμα των πανελλαδικών εξετάσεων. Το υλικό έχει ελεγχτεί και έχει πάρει την τελική του μορφή με τη συμβολή φίλων συνεργατών και ενός μεγάλου αριθμού μαθητών μου, μπορεί όμως ακόμη να έχει κάποιες ατέλειες. Οποιοδήποτε καλοπροαίρετο σχόλιο ή οποιαδήποτε διόρθωση είναι επιθυμητή.
Η φύση αγαπά την αλήθεια, και η αλήθεια της φύσης διεκδικεί το δικαίωμα να εκτίθεται μόνο σε όσους την ποθούν. Φ. Ντοστογιέφσκι
Τετάρτη 18 Σεπτεμβρίου 2013
Εισαγωγικές εξετάσεις ομογενών 2013 στη Φυσική κατεύθυνσης
Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2013
Διαγράμματα U – t και K - t σε α.α.τ. με αρχική φάση. (Μια πραγματική ιστορία)
Διαγράμματα U – t και K - t σε α.α.τ. με αρχική φάση. (Μια πραγματική ιστορία)
- Οι Φυσικοί οφείλουμε να γνωρίζουμε ποια Μαθηματικά διδάσκονται οι μαθητές μας. Έτσι, σε πρώτη ευκαιρία, θα τους ενθαρρύνουμε να τα χρησιμοποιούν στην επεξεργασία θεμάτων Φυσικής. Και οι μαθητές μας θα αντιληφθούν πόσο εύκολο είναι να πορευθούν μέσα στο χώρο της φυσικής έχοντας ένα ισχυρό μαθηματικό υπόβαθρο.
Συζητούσα με το μαθητή μου τον Αλέξανδρο
για τις γραφικές παραστάσεις των U = f(t) και K = f(t) στην
α.α.τ. Σκέφτηκα, αρχικά να μην τον μπλέξω με αρχικές φάσεις κι έτσι καταλήξαμε
στις σχέσεις U = Eημ2ωt και
K = Eσυν2ω t, των οποίων οι γραφικές παραστάσεις
αποδίδονται από το διάγραμμα:
Του είπα να προσέξει στο σχεδιασμό των καμπυλών, ώστε αυτές να τέμνονται
ακριβώς στο ύψος Ε/2. Να προσέξει επίσης τη συμμετρία των καμπυλών, απ’ όπου
προκύπτει ότι οι ενέργειες εξισώνονται
τις χρονικές στιγμές Τ/8, 3Τ/8, 5Τ/8, 7Τ/8 (4 φορές) στη διάρκεια της 1ης
περιόδου.
Ήρθε και η απορία
στο μυαλό του Αλέξανδρου: κι αν έχουμε αρχική φάση π/2; Φυσικά τότε
U = Eημ2(ωt+π/2) και K = Eσυν2(ω t+ π/2). Προσέξαμε ότι τη στιγμή t= 0 είναι U = E και Κ= 0, οπότε στο νέο
διάγραμμα οι καμπύλες θα είναι αντεστραμμένες:
Και
αν φ0 = π; Εύκολα προκύπτει
ότι ακολουθεί και δεύτερη αντιστροφή των καμπυλών οπότε καταλήγουμε στο 1ο
διάγραμμα, όπου φ0 = 0. Όμοια, αν φ0 =3π/2 ακολουθεί άλλη
μια περιστροφή ακόμη και καταλήγουμε στο 2ο διάγραμμα, κ.λπ.
Και ήταν τότε που μου ήρθε η «φαεινή» ιδέα να δώσω στον Αλέξανδρο να
σχεδιάσει τις καμπύλες με φ0 = π/6 και να βρει, μάλιστα, τις
χρονικές στιγμές όπου U
= K ...
Ετικέτες
1. ΤΑΛΑΝΤΩΣΕΙΣ
,
1.1 Μηχανικές
,
1.6 Θεωρητικά σημειώματα
Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου 2013
Σύστημα “κατακόρυφο ελατήριο - σώμα” και πλαστική κρούση 2η περίπτωση
(Επίπεδο
δυσκολίας 2, «η πιο έξυπνη!»)
ΌΠΟΥ Το συσσωμάτωμα ξεκινά ταλάντωση με αρχική φάση
μηδέν
Ανεβάζουμε το σώμα ως τη θέση Φ, όπου το
ελατήριο έχει μηδενική παραμόρφωση (σχήμα β) και το αφήνουμε ελεύθερο να πέσει
με μηδενική αρχική ταχύτητα. Το σώμα αρχίζει να κάνει α.α.τ.
Ένα δεύτερο σώμα μάζας m
κινείται κατακόρυφα προς τα πάνω και στην πορεία του συναντάει το ταλαντευόμενο σώμα στην κάτω
ακραία θέση του με ταχύτητα υ0
(σχήμα γ) και συγκρούεται πλαστικά με αυτό. Μετά την κρούση (που
θεωρούμε ότι συμβαίνει τη στιγμή t=0) το συσσωμάτωμα που προέκυψε ξεκινάει μια α.α.τ. με εξίσωση ψ = Α΄ημ5t και με ανώτερη θέση τη Φ.
Να υπολογίσετε: …
Ετικέτες
1. ΤΑΛΑΝΤΩΣΕΙΣ
,
1.1 Μηχανικές
,
1.1.γ Ασκήσεις
Τρίτη 3 Σεπτεμβρίου 2013
Ο Feynman
συνέχισε:
Αγαπητοί
μαθητές και συνάδελφοι εύχομαι με καινούργια διάθεση και ανανεωμένες δυνάμεις
να ξεκινήσετε άλλη μια φορά τη δημιουργική σας προσπάθεια για να κάνετε ακόμα
φωτεινότερη μέσα σας τη σφαίρα της γνώσης, εσείς οι μαθητές, και να βελτιώσετε
ως τα όρια της σοφίας την εμπειρία σας, εσείς οι συνάδελφοι.
- Στην πραγματικότητα αυτό που κάνουμε είναι να ασχολούμαστε σε υπερβολικό βαθμό μ’ ένα συγκεκριμένο θέμα που δείχνει απόλυτα φυσιολογικό και συνηθισμένο. Οι άνθρωποι αναμφίβολα έχουν φαντασία, μόνο που δεν τη χρησιμοποιούν τόσο εντατικά. Όλοι μας διαθέτουμε δημιουργικότητα, αλλά οι επιστήμονες κάνουν χρήση της σε μεγαλύτερο βαθμό. Αυτό που δεν είναι συνηθισμένο είναι να τη χρησιμοποιείς με τόση ένταση ώστε όλη εκείνη η εμπειρία που συσσωρεύεται με τα χρόνια να αφορά στο ίδιο πάντα περιορισμένο θέμα.
Απόσπασμα
από το “ουράνιο τόξο του Φάυνμαν” (Feynman’s Rainbow) του Leonard Mlodinow, σε μετάφραση Δημοσθένη Κοντού εκδόσεις Αλεξάνδρεια.
ΚΑΛΗ
ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ!

Είναι σίγουρο ότι από αυτήν εδώ τη γωνιά θα προσπαθήσουμε να χρησιμοποιήσουμε
τη δημιουργικότητα και τη φαντασία μας πέρα από το συνηθισμένο, ώστε η
συσσωρευμένη με τα χρόνια εμπειρία μας να έχει να προσθέσει κάτι νέο στα ίδια
πάντα περιορισμένα θέματα.
Τάσος
Τζανόπουλος
Ετικέτες
EYXEΣ
Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου 2013
Σύστημα “κατακόρυφο ελατήριο - σώμα” 1η περίπτωση
- (Επίπεδο δυσκολίας 1, η πιο εύκολη!)
- α.α.τ φορτισμένου σφαιριδίου σε βαρυτικό και ηλεκτρικό πεδίο
Το μεταλλικό σφαιρίδιο του σχήματος
έχει θετικό φορτίο q και μάζα m
= 0,4 kgr. Το ελατήριο
είναι ιδανικό (δηλ., έχει αμελητέα μάζα και υπακούει στο νόμο του Hooke) και έχει σταθερά k = 10 N/m. Το σύστημα βρίσκεται μέσα σε κατακόρυφο ομογενές Η.Π. έντασης
τέτοιας ώστε το σώμα να ισορροπεί στη θέση όπου το ελατήριο έχει το φυσικό του
μήκος.
Εκτρέπουμε το σφαιρίδιο από τη θέση ισορροπίας του κατά τη διεύθυνση του
άξονα του ελατηρίου και προς τα κάτω κατά d = 0,3m
και μετά το αφήνουμε ελεύθερο, χωρίς αρχική ταχύτητα.
Α. Να αποδειχτεί ότι το σφαιρίδιο θα κάνει α.α.τ. με σταθερά
επαναφοράς D = k.
Β. Να υπολογίσετε το πλάτος και τη γωνιακή συχνότητα της α.α.τ.
Γ. Να γραφεί η σχέση της δύναμης ελατηρίου με το χρόνο θεωρώντας t =0 τη στιγμή που αφήνουμε
τη σφαίρα.
Δ. Αν τη στιγμή που η σφαίρα περνά από τη θέση ισορροπίας της
καταργήσουμε το Η.Π., ποιο θα είναι το πλάτος της νέας ταλάντωσης;
Θεώρησε τις απομακρύνσεις πάνω από
τη θέση ισορροπίας θετικές και τις διαστάσεις του σφαιριδίου αμελητέες. Δίνεται
g = 10 m/s2.
Μπορείτε να κάνετε λήψη της άσκησης σε PDF εδώ
Αναλυτική Λύση της Άσκησης θα βρείτε εδώ
Ετικέτες
1. ΤΑΛΑΝΤΩΣΕΙΣ
,
1.1 Μηχανικές
,
1.1.γ Ασκήσεις
Πέμπτη 13 Ιουνίου 2013
Επαναληπτικές Πανελλήνιες Εξετάσεις 2013 στη Φυσική κατεύθυνσης
Τα θέματα σιγά-σιγά δυσκολεύουν. Γίνονται θέματα για πρωτοετείς
φοιτητές Φυσικού τμήματος που στο κάτω – κάτω δε θα χάσουν το μάθημα αν γράψουν
>5. Στις Πανελλήνιες όμως η βάση έχει μεγάλο κόστος στους υποψηφίους. Η
ιδιομορφία στις φετινές επαναληπτικές ήταν πως απαιτούσαν από τους υποψηφίους καλό
χειρισμό των βασικών γνώσεών τους στα μαθηματικά (απλοποιήσεις, παραγοντοποιήσεις,
συστήματα εξισώσεων, γεωμετρία, τριγωνομετρία) … ακόμη και από το πρώτο ερώτημα
του Θέματος Α.
Ξεχωρίζουν τα θέματα Β.2. και Β.3. Παρόμοια ερώτηση με του Β.2, μαζί με αναλυτική απάντηση, (για να
βλογάμε τα γένια μας) έχουμε αναρτήσει εδώ (4η ερώτηση).
Το Θέμα Γ ήταν κατά τη γνώμη μου το δυσκολότερο. Ώσπου να απαγκιστρωθεί
ο μαθητής από την εικόνα που του πετάει η πρώτη φράση: « Σε κινούμενο τρένο … υπάρχει
ηχητική πηγή που εκπέμπει ήχο
συχνότητας fs … Τρένο 2 κινείται … αντίθετα
και τη στιγμή t = 0 απέχει
από το τρένο 1 απόσταση d » και να αποφασίσει πως δε
θα βγάλει άκρη αν δε θεωρήσει ότι και ο ήχος αρχίζει να εκπέμπεται τη χρονική
στιγμή t = 0, θα έχασε αναμφίβολα πολύτιμο
χρόνο. Χάθηκε μια διευκρίνιση έστω και εκ των υστέρων; Γιατί θυμίζει αυτό
ασάφειες σε προβλήματα που δίνουν σε φοιτητές; Και καλά οι φοιτητές μπορεί ή επιβάλλεται να υφίστανται τις συνέπειες του κανόνα "τα ευκόλως εννοούμενα παραλείπονται". Τα αγχωμένα σχολιαρόπαιδα όμως; Ρε παιδιά τα θέματα
είναι Πανελλαδικής και διαχρονικής εμβέλειας, δεν είναι θέματα για ένα τμήμα 50
-100 μαθητών! Κι από την άλλη μεριά, είναι σωστό το τελευταίο μάθημα που διδάσκουμε να αποτελεί σχεδόν ολόκληρο θέμα; Θα βλέπουν οι μελλοντικοί υποψήφιοι το θέμα Γ και θα τρέμει η
καρδούλα τους. Κι εμείς θα τρέχουμε να ολοκληρώσουμε την ύλη πριν την καθαρο-Δευτέρα μην τυχόν και μπούμε σε άδεια τάξη όταν έλθει η στιγμή του Dopper... Κι όταν πάμε να διδάξουμε Doppler οι μαθητές μας θα παθαίνουν Παβλοφικό συνειρμο-ταράκουλο.
Εδώ δυσκολεύονται να κατανοήσουν την απάντηση στο ερώτημα
5.21 του σχολικού, θα μπορέσουν να απαντήσουν σε ένα Doppleriko ερώτημα
όπως στο Γ.3;
Αυτή είναι η γνώμη μου ακόμη κι αν εδώ
και εδώ
έχω στο παρελθόν ασχοληθεί με θέμα παρόμοιο με το Γ.3.
Το Θέμα Δ, ευτυχώς, κλασσικό πρόβλημα Πανελλαδικών. Συγγενές
με τα αντίστοιχα προβλήματα του σχολικού βιβλίου. Η ιδέα με τα δύο ομογενή
τμήματα αρκετά καλή.
Κι επειδή κάθε χρόνο ψάχνουμε για πρωτότυπα θέματα, μια
συμβουλή στους υποψήφιους της νέας χρονιάς αλλά και στους συναδέλφους: μην
ασχοληθείτε φέτος με ασκήσεις στερεών με τρύπες και με Doppler ηχο-τρενο-συναντήσεις!
ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΩΝ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ
ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΩΝ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
Τετάρτη 22 Μαΐου 2013
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις
(
Atom
)