Δεν έχουμε εδώ διατήρηση της στροφορμής του
συστήματος των δύο δίσκων. Αν ίσχυε, θα είχαμε: Ι1ω0 = Ι1ω1
– Ι2ω2, δηλαδή Ι1ω1 = Ι1ω0
+ Ι2ω2, οπότε ω1 > ω0 και άρα η
κινητική ενέργεια κάθε δίσκου θα αύξαινε, άρα και του συστήματος. Φυσικά, αυτό αντίκειται
στην Α.Δ.Ε. συστήματος.
Κοιτάξτε το αριστερό σχήμα (α): Θεωρήστε τους δύο
δίσκους πάνω σε λείο οριζόντιο επίπεδο. Είναι η στιγμή που φέρνουμε σε επαφή τις
περιφέρειες των δύο δίσκων. Έχουν
σχεδιαστεί οι δύο τριβές ολίσθησης (με κόκκινο χρώμα) στις περιφέρειες των δύο δίσκων.
Είναι δύο δυνάμεις αντίθετες (δράση – αντίδραση), που δρουν στα σημεία επαφής
των περιφερειών των δύο δίσκων. Επειδή οι εξωτερικές δυνάμεις, βάρος - αντίδραση δαπέδου, έχουν συνισταμένη μηδέν,
κάθε δίσκος δέχεται μια καθαρή δύναμη Τ, που παρουσιάζει ροπή ως προς το κέντρο
μάζας του. Το αποτέλεσμα είναι γνωστό: Ο δίσκος 2 θα εκτελέσει μια σύνθετη
κίνηση, μεταφορική κατά τη διεύθυνση της Τ και στροφική γύρω από το κέντρο
μάζας του, κατά τη φορά της ροπής της Τ. Αντίστοιχα, ο δίσκος 1 θα εκτελέσει
και αυτός μια μεταφορική κίνηση κατά τη φορά της Τ, ενώ η στροφική κίνηση θα
περιοριστεί και θα μειωθεί (λόγω της ροπής της Τ) η γωνιακή του ταχύτητα. Έτσι,
σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, οι δύο δίσκοι θα απομακρυνθούν κινούμενοι όπως στο
σχήμα (β).
Όμως, στο πρόβλημά μας, υπάρχουν δύο ακλόνητοι άξονες
περιστροφής κάθετοι στα κέντρα των δύο δίσκων και, όπως φαίνεται από την
παραπάνω ανάλυση, αυτοί οι δύο άξονες δε θα επιτρέψουν τη μεταφορική κίνηση των
δύο δίσκων. Πρέπει, λοιπόν, στη διάρκεια που οι δύο περιφέρειες ασκούν τριβή η
μία στην άλλη, ο άξονας κάθε δίσκου να ασκεί δύναμη αντίθετη της τριβής που δέχεται,
(στο σχήμα γ φαίνονται με μπλε χρώμα), ώστε να ισχύει σε καθένα δίσκο η συνθήκη
ΣF = 0*.
Οι δυνάμεις αυτές των αξόνων είναι εξωτερικές
δυνάμεις, και για το σύστημα των δύο δίσκων αποτελούν ζεύγος εξωτερικών δυνάμεων.
Αν γνωρίζουμε τις τριβές Τ, τότε στο σύστημα των δύο δίσκων ενεργεί μια εξωτερική
ροπή -Τ(r1 + r2) κατά τη φορά των δεικτών του ρολογιού
(αρνητική).
Επειδή η εξωτερική ροπή έχει φορά αντίθετη από την αρχική
στροφορμή του συστήματος, η στροφορμή του συστήματος μειώνεται.
* Ουσιαστικά, η ροπή Tr1 ή Tr2, σε κάθε δίσκο, είναι η ροπή του ζεύγους των
δυνάμεων Τ που ενεργεί σε καθένα από αυτούς.
Στο σύστημα των δύο δίσκων ενεργούν, επίσης, και άλλα
δύο ζεύγη δυνάμεων με μηδενική ροπή, αφού οι άξονές τους ταυτίζονται. Είναι οι οριζόντιες
δυνάμεις Ν με τις οποίες οι άξονες κρατούν σε επαφή τους δύο δίσκους (οι
κόκκινες, που είναι εσωτερικές στο σύστημα των δύο δίσκων, απαραίτητες για την εμφάνιση
των τριβών, Τ = μΝ) και οι μπλε που είναι εξωτερικές δυνάμεις από τους δύο
άξονες προς τους δίσκους, με συνισταμένη μηδέν.
Είναι, λοιπόν, φανερό ότι δεν μπορούμε να
εφαρμόσουμε καμία από τις αρχές διατήρησης (ενέργειας ή στροφορμής).
Τότε, πώς θα λύσουμε την άσκηση;
Μόνο με τη βοήθεια του θεμελιώδη νόμου της στροφικής
κίνησης:
Έστω Δt το χρονικό
διάστημα ολίσθησης των περιφερειών των δύο δίσκων. Όταν οι περιφέρειες σταματήσουν
να ολισθαίνουν μεταξύ τους, τότε τα σημεία επαφής τους θα έχουν ίσες ταχύτητες (υ1
= υ2 → ω1r1 = ω2r2) και έτσι θα
σταματήσουν να τρίβονται μεταξύ τους (Τ = 0).
Για κάθε δίσκο ο θεμελιώδης νόμος της στροφικής
κίνησης (Στ = ΔL/Δt) παίρνει τη μορφή:
-Τr1 = I1(ω1 – ω0)/Δt, για τον
δίσκο 1, και
Τr2 = I2(ω2 – 0)/Δt,
για το δίσκο 2
Διαιρούμε:
- r1/r2 = [I1(ω1 –
ω0)]/I2ω2
Από την ισότητα των ταχυτήτων προκύπτει ότι ω2
= ω1r1/r2 και αν θέσουμε αυτή την τιμή του ω2
στην παραπάνω σχέση, θα βρούμε τελικά:
ω1 =
(Ι1ω0)/[Ι1 + (r1/r2)2I2]
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου