Στο χώρο αυτό, οι μαθητές της Γ Λυκείου αλλά και οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί θα βρουν μια σειρά από ερωτήσεις, πρωτότυπες ασκήσεις και προβλήματα στο πνεύμα των πανελλαδικών εξετάσεων. Το υλικό έχει ελεγχτεί και έχει πάρει την τελική του μορφή με τη συμβολή φίλων συνεργατών και ενός μεγάλου αριθμού μαθητών μου, μπορεί όμως ακόμη να έχει κάποιες ατέλειες. Οποιοδήποτε καλοπροαίρετο σχόλιο ή οποιαδήποτε διόρθωση είναι επιθυμητή.
Η φύση αγαπά την αλήθεια, και η αλήθεια της φύσης διεκδικεί το δικαίωμα να εκτίθεται μόνο σε όσους την ποθούν. Φ. Ντοστογιέφσκι
Δευτέρα 28 Μαΐου 2018
Μια απλή άσκηση με τον σφόνδυλο της πρόσφατης κατασκευής G2 της NASA.
Αξιοποιώντας την στροφορμή και την κινητική ενέργεια λόγω περιστροφής
Ο σφόνδυλος είναι μια μάζα, περιστρεφόμενη γύρω από
ακλόνητο άξονα, η οποία μπορεί να αποθηκεύσει ενέργεια με μηχανικό τρόπο,
υπό τη μορφή κινητικής ενέργειας λόγω περιστροφής.
Σήμερα, συνδυάζεται με μια ηλεκτρική συσκευή, που
μπορεί να λειτουργεί άλλοτε ως κινητήρας και άλλοτε ως γεννήτρια. Όταν η
ηλεκτρική συσκευή λειτουργεί ως κινητήρας, θέτει σε περιστροφή τον σφόνδυλο και
όσο πιο γρήγορα περιστρέφεται αυτός, τόσο περισσότερη ενέργεια αποθηκεύει. Ο
σφόνδυλος, δηλαδή, λειτουργεί ως συσσωρευτής μηχανικής ενέργειας.
Παρασκευή 25 Μαΐου 2018
Συνδυαστική Μηχανικής Στερεού – Κρούσης - Ανακύκλωσης
Το σύστημα “ράβδος – σφαιρίδιο Σ1” του
σχήματος, μπορεί να περιστρέφεται, χωρίς τριβές, γύρω από ακλόνητο οριζόντιο
άξονα, κάθετο στο άκρο Ο της ράβδου. Η μάζα του Σ1 είναι ίση με
τα 2/3 της μάζας Μ της ράβδου, ενώ του Σ2 είναι τετραπλάσια της
μάζας της ράβδου.
Αφήνουμε ελεύθερο το σύστημα από την οριζόντια θέση. Όταν φτάσει στην κατακόρυφη θέση συγκρούεται με το σφαιρίδιο Σ2 και ακινητοποιείται, ενώ το Σ2, δεμένο στην άκρη ενός σχοινιού μήκους L/2,, αρχίζει να εκτελεί κυκλική κίνηση σε κατακόρυφο επίπεδο, με κέντρο το ακλόνητο άλλο άκρο του σχοινιού.
α. Να εξετάσετε αν η κρούση είναι ελαστική.
β. Να δείξετε ότι το σφαιρίδιο Σ2 δεν
θα μπορέσει να εκτελέσει ανακύκλωση.
γ. Να προσδιορίσετε τη θέση όπου διακόπτεται η κυκλική
κίνηση.
δ. Να βρείτε τη γραμμική επιτάχυνση, τη γωνιακή
επιτάχυνση και το ρυθμό μεταβολής της στροφορμής του Σ2, στην
παραπάνω θέση.
Δίνονται: για τη ράβδο M = 1 kg,
Ιcm = (1/12)ML2 και το μήκος
της L = 2 m, καθώς και η επιτάχυνση
βαρύτητας g = 10 m/s2.
Να θεωρήσετε ότι (√119)/12 = 0,9.
Μια πλάγια ελαστική κρούση (από θέμα Ολυμπιάδας Φυσικής)
Δύο σφαίρες, ίσων μαζών, συγκρούονται ελαστικά. Αν υ1,
υ2 και V1 και V2 είναι τα
μέτρα των ταχυτήτων πριν και μετά την κρούση, αντίστοιχα, και φ η γωνία που
σχημάτιζαν οι διευθύνσεις των ταχυτήτων πριν την κρούση, να βρείτε τη γωνία θ
που σχηματίζουν οι διευθύνσεις των ταχυτήτων μετά την κρούση.
Εφαρμογή για φ = 30ο, υ1 =
20 m/s, υ2 = 10 m/s, V1 =
10√3 m/s.
Σάββατο 19 Μαΐου 2018
Συνδυαστική ταλάντωσης με φαινόμενο Doppler
Το σώμα Σ, που περιέχει ένα μικρόφωνο συνδεμένο με μια
συσκευή καταμέτρησης της συχνότητας του ήχου που συλλαμβάνει, είναι στερεωμένο
στο κατώτερο άκρο ενός κατακόρυφου ελατηρίου, του οποίου το άλλο άκρο
συγκρατείται από την οροφή. Κάτω από το σώμα Σ, στην προέκταση του
άξονα του ελατηρίου, και σε απόσταση εκτός των ορίων της ταλάντωσής του,
βρίσκεται μια ηχογόνος πηγή η οποία παράγει ήχο συχνότητας fs =
1700 Hz. Θέτουμε το σώμα σε απλή αρμονική ταλάντωση και κάνουμε τις εξής
παρατηρήσεις:
- Η συσκευή καταμέτρησης της
συχνότητας του ήχου καταγράφει δύο ακραίες συχνότητες fmax και fmin με
διαφορά fmax - fmin =
80 Hz.
- Κάποια χρονική στιγμή, που τη θεωρούμε αρχή μέτρησης των χρόνων (t = 0), ο δέκτης καταγράφει συχνότητα ήχου fA = 1680 Ηz, η οποία ελαττώνεται συνεχώς μέχρι και τη χρονική στιγμή t1.
Τετάρτη 16 Μαΐου 2018
Σειρήνα τρένου και τούνελ, φαινόμενο Doppler - Προς την έξοδο ή την είσοδο;
Δύο παιδιά βρίσκονται στο ίδιο σημείο στο εσωτερικό
μιας σήραγγας τρένου. Κάποια στιγμή ακούν τη σειρήνα ενός τρένου, που
πλησιάζει με ταχύτητα υs = 30 m/sec. Τη στιγμή αυτή το
τρένο βρίσκεται σε απόσταση ℓ από την είσοδο της σήραγγας, όσο είναι και το
μήκος της. Τα παιδιά αντιλαμβάνονται ότι κινδυνεύουν αν το τρένο τα βρει μέσα
στο τούνελ και, γι’ αυτό, αμέσως με το άκουσμα της έναρξης του ήχου της
σειρήνας, τρέχουν αντίθετα μεταξύ τους με ίσες κατά μέτρο σταθερές ταχύτητες. Η
θέση που βρίσκονταν, καθώς και το μέτρο της ταχύτητάς τους, έχουν τέτοια τιμή,
ώστε και τα δυο παιδιά να προλάβουν να βγουν από τη σήραγγα, ακριβώς τη στιγμή
που τα φτάνει το τρένο. Η σειρήνα του τρένου παράγει ήχο συχνότητας
310 Hz για 15 sec. Να βρείτε:
α. Τη συχνότητα του ήχου της σειρήνας, που ακούει κάθε
παιδί.
β. Τη χρονική διάρκεια που κάθε παιδί εκτιμά ότι έχει
ο ήχος της σειρήνας.
Δίνεται η ταχύτητα του ήχου στον αέρα υΗ =
340m/sec.
Δευτέρα 14 Μαΐου 2018
Συνδυαστική κρούσης – Doppler
Ένας ακίνητος παρατηρητής - ακροατής Π και δύο σώματα
Σ1 και Σ2 βρίσκονται στην ίδια ευθεία ενός
οριζοντίου επιπέδου, πάνω στην οποία τα Σ1 και Σ2 μπορούν
να κινούνται χωρίς τριβές. Το σώμα Σ2 είναι ανάμεσα στον
παρατηρητή Π και στο σώμα Σ1. Και τα δύο σώματα είναι εφοδιασμένα με
ηχητικές πηγές, που εκπέμπουν ήχο ίδιας συχνότητας fs =
600 Hz. Αρχικά, ο παρατηρητής ακούει δύο ήχους, από τους οποίους ο ένας
έχει συχνότητα 600 Ηz και ο άλλος έχει συχνότητα 680 Ηz. Κάποια στιγμή τα
δύο σώματα συγκρούονται ελαστικά και κεντρικά και ο παρατηρητής ακούει
ξανά δύο ήχους, από τους οποίους ο ένας έχει συχνότητα 1700/3 Hz.
Να βρείτε:
α. Ποιες είναι οι ταχύτητες των δύο σωμάτων, πριν και
μετά την κρούση τους.
β. Ποια άλλη συχνότητα θα ακούει, τελικά, ο
παρατηρητής.
(Δίνεται υΗ = 340 m/s.)






